Kleurenspel-O

Type training Vorm van oriëntatie Soort belasting Doel
Kan als wedstrijd Kan als training Alleen Duo Groep Techniek Tactiek Fysiek Stress Niveau

voorbeeld kaart Hoe werkt het? Elke deelnemer krijgt een kaart met daarop de start/aankomst en een aantal posten bv. acht. Deze posten worden niet genummerd en een postenbeschrijving is niet voorzien. Elke post wordt vervangen door een gekleurd blad of een gekleurd stuk stof, telkens van een andere kleur. De deelnemers weten niet welke post met welke kleur overeenkomt. Iedere deelnemer krijgt een kleur die hij als eerste moet zoeken.

De oefening begint met een massastart. Iedereen gaat op zoek naar de post met de juiste kleur en knijpt die in zijn controlekaart. Vervolgens keren ze terug naar de start/aankomst. Hun controlekaart wordt tegengeknepen door een controleur om vals spelen te voorkomen. Dan kunnen zij op een opgavenbord hun volgende kleur aflezen en terug op zoek gaan naar de juiste post. De oefening gaat door totdat alle kleuren in de opgegeven volgorde aangedaan werden. Een loper die zich vergist van kleur moet eerst terug de juiste kleur gaan zoeken vooraleer de volgende opdracht te mogen uitvoeren.

Doel van de training? Op een leuke manier bezig zijn met oriënteren terwijl er ook fysiek getraind wordt. Bij deze oefening speelt geluk een rol maar ook tactisch inzicht en memoristatievermogen. Zo kan de loper proberen te onthouden welke kleur overeenstemt met welke post, als hij aan een post van een verkeerde kleur komt. Op die manier kan de loper de volgende ronde eventueel tijd besparen. Natuurlijk mag hij dan de kleur van de post die hij aan het zoeken is niet vergeten. Bijkomend moet hij proberen te onthouden welke posten met de juiste kleur hij al gedaan heeft. Hij kan ook overwegen alle acht posten tijdens de eerste ronde aan te doen en alle kleuren proberen te onthouden om nadien geen tijd meer te verliezen. De loper mag kiezen.

Mogelijk te trainen technieken
oriën- teren kaart kaart contact lijnmerk- punten volgen keuze volgweg ruw-O fijn-O afwijken vereen- voudigen posten kompas lopen passen tellen reliëf

Kleurenspel-O

Voorbereiding?

  • Maak een kaart met daarop 8 posten, centraal rond en op zo'n 200 à 300 meter van de start-aankomst plaats (scoreloop vorm). Kies de start/aankomstzone liefst in een open terrein om de deelnemers van ver te kunnen zien aankomen.
  • Zoek een blad of stuk stof in een verschillende kleur voor elke post.
  • Maak een opgavenblad met de opeenvolgende kleuren voor de deelnemers (zie voorbeeld). Maak de volgorde verschillend voor elke deelnemer.
  • Maak een duidelijke controlekaart voor de controleur (kleur en overeenkomstige knijpcode).
  • Zorg ervoor dat de deelnemers niets mee hebben om te schrijven (dit zou vals spelen kunnen bevorderen).

Hieronder een voorbeeld van opgavekaart:

voorbeeld opgavekaart

Hoe aanpassen voor jongeren?

  • Geef de posten een nummer op de kaart.
  • Plaats de posten dicht bij de start/aankomst bv. niet verder dan 100 meter.
  • Doe de oefening in een open stuk van een park- of schooldomein.

Hoe moeilijker maken?

  • Leg de posten verder weg van start/aankomst en dus ook verder uit elkaar. Het spelelement zal dan wel afnemen omdat de deelnemers elkaar minder zullen zien.
  • Je kan de posten ook in een gebied met fijn reliëf plaatsen en/of de oefening laten doen met een oro-hydro kaart.
  • Laat de oefening doen zonder kompas.
  • Doe de oefening op de top van een berg.
  • Maak er een aflossingswedstrijd voor duo's van.

Wie wint? De loper die het eerst aan de aankomst komt met een correcte oplossing.

Besluit? Een leuke oefening om tussendoor te doen waar iedereen kan winnen en waarbij meer tactische overwegingen en memorisatie aan te pas komen dan op het eerste zicht zou lijken. Het spelelement en de geluksfactor maken deze oefening extra boeiend. De deelnemers kunnen elkaar helpen, maar ze zouden elkaar ook kunnen misleiden.