Er wordt gestart om de 5 à 10 minuten. De startorde wordt
bepaald door loting. Aan de start krijg je de kaart. De volgorde om de posten te zoeken is vrij. Het zoeken van een
optimale volgweg maakt deel uit van de strategie van de deelnemer. Vanwaar komt dan de combinatie met “schatzoeken”?
Wel, de controlecirkels geven enkel een zone aan waarin de post staat. Nu ja, een post? Bij deze variante moeten de
deelnemers een wit cirkelvormig papier vinden met een diameter van ongeveer 23 cm. Op dit papier staan het nummer
van de post en twee woorden met twee onderstreepte letters die de deelnemers moeten noteren op hun kaart. De post
staat niet noodzakelijk langs een pad en kan zowel op de grond liggen als in de hoogte hangen. De enige voorwaarde is
dat de post zichtbaar moet zijn vanop het paard.
De juiste locatie van de post kan de deelnemer vinden aan de hand van een aantal “sleutels” die op de achterkant
van de kaart staan. Het is een richting (een azimut) die gevolgd moet worden vanaf een specifiek merkpunt (dat
NIET aangeduid is op de kaart). Per post worden minstens 3 “sleutels” gegeven.
De kruising van de verschillende
richtingen bepaalt de exacte locatie van de post. Het is duidelijk dat je niet alle sleutels nodig hebt om de post
te vinden. De richtingen kunnen gegeven worden van of naar de post. In dit voorbeeld zouden de 3 “sleutels” voor post 8 de
volgende kunnen zijn:
- 12° VANAF een 5 meter hoge spar met een rood lint.
- 87° VANAF een rode “X” op een boomstam.
- 116° NAAR het midden van een brug.
De diameter van de controlecirkel mag niet groter zijn dan 1 km.
De post moet altijd in de cirkel staan doch niet noodzakelijk in het midden. Sommige “sleutel” merkpunten mogen
ook buiten de controlecirkel liggen. Het doel is zoveel mogelijk posten te vinden in de kortst mogelijke tijd.
Tenzij anders vermeld voor de wedstrijd is er een
maximale tijdslimiet van 6 uur. De tijd van de winnaar zou minstens 2 uur moeten bedragen. Een
groep mag zich opsplitsen om naar een post te zoeken maar mag niet gelijktijdig naar meerdere posten zoeken.
Vermits de volgorde om de posten aan te doen vrij is, komen de ruiters elkaar nog wel eens tegen op paden of in de
buurt van de posten. Zij kunnen dan allerlei “truukjes” uithalen om de posten die zij al gevonden hebben niet
prijs te geven, zoals door stiekem bij een post te vertrekken zonder hierbij de aandacht te trekken van de
concurrenten.
De rijders en paarden kunnen in elke wedstrijd punten behalen. Deze worden gedurende het
ganse jaar en zelfs gedurende hun ganse leven opgeteld. Elke gevonden post levert 1 punt op. De winnaar krijgt 6 extra
punten, de volgende 5, enz. Op het einde van het jaar worden dan de prijzen uitgereikt.
Meer informatie over CMO is terug te vinden
bij de NACMO (Natinonal Association of Competitive Mounted Orienteering) op
www.namco.org.