Competitive Mounted Orienteering

ruiter Deze combinatie van paardensport en oriënteren (Competitive Mounted Orienteering-CMO) is ontstaan in het begin van de tachtiger jaren in de Verenigde Staten en heeft zich ondertussen verspreid over verschillende staten. Door de beoefenaars wordt dit ook “The thinking horse sport” genoemd. Voor zover bekend wordt deze sport onder deze vorm nog niet beoefend buiten de USA. In West-Europa spreekt men ook wel eens van “Mounted Orienteering” maar dan is dit binnen een andere tak van de paardensport (zie TREC).

CMO is een combinatie van kaartlezen en op schattenjacht gaan. Er worden bestaande geografische kaarten gebruikt of vereenvoudigde kaarten. De voorwaarde is wel dat de bestaande wegen en paden erop staan. Ook hier is een kompas onontbeerlijk.

Op een wedstrijd worden 2 omlopen voorzien: een lange omloop voor de ervaren deelnemers met 10 posten en een eenvoudige korte omloop met 5 posten. De lange omloop is zo’n 10 à 12 km lang (soms tot 40 km). De wedstrijden kunnen zowel individueel als in groep afgelegd worden. Je moet wel minstens 18 jaar oud zijn om alleen te mogen deelnemen, zoniet moet een volwassene je begeleiden. Hieronder een voorbeeld van een kaart.

Voorbeeld cmo kaart

Competitive Mounted Orienteering

Er wordt gestart om de 5 à 10 minuten. De startorde wordt bepaald door loting. Aan de start krijg je de kaart. De volgorde om de posten te zoeken is vrij. Het zoeken van een optimale volgweg maakt deel uit van de strategie van de deelnemer. Vanwaar komt dan de combinatie met “schatzoeken”?

CMO post Wel, de controlecirkels geven enkel een zone aan waarin de post staat. Nu ja, een post? Bij deze variante moeten de deelnemers een wit cirkelvormig papier vinden met een diameter van ongeveer 23 cm. Op dit papier staan het nummer van de post en twee woorden met twee onderstreepte letters die de deelnemers moeten noteren op hun kaart. De post staat niet noodzakelijk langs een pad en kan zowel op de grond liggen als in de hoogte hangen. De enige voorwaarde is dat de post zichtbaar moet zijn vanop het paard.

De juiste locatie van de post kan de deelnemer vinden aan de hand van een aantal “sleutels” die op de achterkant van de kaart staan. Het is een richting (een azimut) die gevolgd moet worden vanaf een specifiek merkpunt (dat NIET aangeduid is op de kaart). Per post worden minstens 3 “sleutels” gegeven.

CMO oplossing De kruising van de verschillende richtingen bepaalt de exacte locatie van de post. Het is duidelijk dat je niet alle sleutels nodig hebt om de post te vinden. De richtingen kunnen gegeven worden van of naar de post. In dit voorbeeld zouden de 3 “sleutels” voor post 8 de volgende kunnen zijn:

  • 12° VANAF een 5 meter hoge spar met een rood lint.
  • 87° VANAF een rode “X” op een boomstam.
  • 116° NAAR het midden van een brug.

ruiter aan een sleutel De diameter van de controlecirkel mag niet groter zijn dan 1 km. De post moet altijd in de cirkel staan doch niet noodzakelijk in het midden. Sommige “sleutel” merkpunten mogen ook buiten de controlecirkel liggen. Het doel is zoveel mogelijk posten te vinden in de kortst mogelijke tijd. Tenzij anders vermeld voor de wedstrijd is er een maximale tijdslimiet van 6 uur. De tijd van de winnaar zou minstens 2 uur moeten bedragen. Een groep mag zich opsplitsen om naar een post te zoeken maar mag niet gelijktijdig naar meerdere posten zoeken.

Vermits de volgorde om de posten aan te doen vrij is, komen de ruiters elkaar nog wel eens tegen op paden of in de buurt van de posten. Zij kunnen dan allerlei “truukjes” uithalen om de posten die zij al gevonden hebben niet prijs te geven, zoals door stiekem bij een post te vertrekken zonder hierbij de aandacht te trekken van de concurrenten.

De rijders en paarden kunnen in elke wedstrijd punten behalen. Deze worden gedurende het ganse jaar en zelfs gedurende hun ganse leven opgeteld. Elke gevonden post levert 1 punt op. De winnaar krijgt 6 extra punten, de volgende 5, enz. Op het einde van het jaar worden dan de prijzen uitgereikt.

Meer informatie over CMO is terug te vinden bij de NACMO (Natinonal Association of Competitive Mounted Orienteering) op www.namco.org.