Deze eerste methode van banen leggen is vooral toepasbaar op eenvoudige terreinen met een dicht padennet of op parkdomeinen (daartoe behoren veel Vlaamse terreinen). Maar al te vaak heb je als baanlegger de neiging de lopers rond hindernissen te leiden maar als deze hindernissen op de kaart staan is dit niet nodig (met uitzondering van verboden gebieden waar je géén risico kan of mag nemen dat er ook maar één loper door zou lopen). Laat de lopers hun weg zoeken, daar draait het toch om bij oriëntatielopen: WEGKEUZE!
Deze methode vertrekt van het onderzoeken of er lange benen gelegd kunnen worden die uitdagend zijn en die meerdere wegkeuzes bevatten. In de Scandinavische landen worden lange benen (2 à 3 km lang) ook gelegd in moeilijke terreinen. Hieronder een voorbeeld van een "langstræk" uit Denemarken.
Op de volgende pagina's worden twee voorbeelden uitgewerkt. Een eerste in een eenvoudig bos met veel paden, het tweede in een parkdomein. De principes zijn in beide gevallen hetzelfde:
- Voorbereiding: zoek mogelijke locaties voor start en aankomst. Accentueer verboden zones, onpasseerbare gebieden en verplichte doorgangen.
- Stap 1: geschikte lange benen zoeken en de mogelijke looprichtingen aanduiden (een been kan in de ene richting moeilijk zijn doch in de andere richting waardeloos door de aanwezigheid van een stoplijn).
- Stap 2: interessante posten aanduiden in de omgeving van het begin en het einde van de lange benen.
- Stap 3: kies dan één of meerdere lange benen waarrond je de langste omloop wil uitwerken. Duid ook al de mogelijkheden aan om aan het begin van deze lange benen te geraken (verbindingsposten).
- Stap 4: controle of het nog mogelijk is een omloop te leggen m.a.w. of je niet te veel moet kruisen of dat je nog vlot rond de posten van de lange benen kan.
- Stap 5: werk nu de langste omloop verder uit. Probeer afwisseling te brengen in de lengte van de benen en verander veel van richting.
- Stap 6: werk nu de andere omlopen uit. Hou hierbij rekening met de algemene principes van banen leggen: zie .